Zwężenia pasów jezdni są jednym z fizycznych sposobów uspokajania ruchu. W naturalny sposób wymuszają ograniczenie prędkości, gdyż kierowca samochodu przemieszczając się wąską ulicą musi zwolnić. Zwężanie ulic jest jednym z najbardziej efektywnych sposobów poprawiających bezpieczeństwo pieszych.
Zwężenie lub zamknięcie dla samochodów jednego z pasów jezdni stwarza miejsca dla innych użytkowników: rowerzystów (przez udostępnienie pasa dla rowerów) czy autobusów (buspasy). W odzyskanej przestrzeni mogą powstawać dodatkowe miejsca parkingowe. Bardzo często pojawia się także dodatkowa zieleń tak bardzo pożądana przez mieszkańców i potrzebna w miastach.
Na zdjęciu powyżej przykład z Anglii – nie tylko fizyczne lecz również optyczne zwężenie jezdni (połamane linie wzdłuż pasów samochodowych) [źródło: http://rower.zm.org.pl/?a=huddersfield-107&img=3]
W wielu miastach w Polsce ulice zaplanowane lata temu, mają zbyt dużą szerokość, która nie jest wymagana przez przepisy, a wynika z archaicznego myślenia o planowaniu ulic, w myśl zasady, że szersza ulica to lepsze rozwiązanie… Coraz częściej spotykamy się jednak z odwrotnym trendem – spowalniania ruchu w centrach miast.